Nemám problém podporovať našu ekonomiku kúpou tovaru na Slovensku, ale nad niektorými cenami sa mi až rozum zastavuje. Vlastne ani nezastavuje, len by to chcelo iné riešenie.

Naša legislatíva je trochu na hlavu postavená ohľadom povinnosti predávajúceho a bohužiaľ jediný ktorý si to odtrpí, je zákaznik na konci celého reťazca. O čom vravím? Predsa o povinnosti ku každému tovaru mať slovenský manuál a držať 2-ročnú záruku. Jedno je nepotrebné a druhé niekedy ťažko vymôžete.

Legislatíva
Slovenský manuál (navyšujúca cena)

Výroba manuálu pre predajcu niekedy môže byť naozaj dosť vysoká položka, ktorú naozaj premietne do ceny. Keď si zoberiem trochu komplikovanejší produkt ako sú napr. AV receivery, tie majú hrubé manuály tak na samostatné vydanie knihy. Bežne obsahom presahujú stovku strán. Výrobca málokedy dodáva lokalizovaný manuál, a tak je dostupný iba vo svetových jazykoch. Preklad jednej normostrany stojí bežne od 10,- € vyššie a to musíte natrafiť aj na takého prekladateľa, ktorý bude vedieť o čom píše a preloží korektne aj špecifickú terminológiu. Takýto 100 stránkový manuál vyjde na 1000,- € a to máme len preklad.

Tieto manuály treba aj vytlačiť a zviazať, čo stojí tiež nemalý peniaz. Navyše ich treba dodať do skladu a priložiť ich k produktom. Či už otvoriť tovar a vložiť do balenia, alebo v prípade menšieho manuálu ich nalepiť pomocou obálky priamo na balenie. To tiež niekto musí niekto spraviť.

Ale prečo by som si za takéto niečo mal platiť, keď rozumiem bezproblémovo nejakému svetovému jazyku? Nebolo by jednoduchšie a aj šetrnejšie si zvoliť produkt bez slovenského manuálu a zaplatiť o niečo menej?

A je naozaj nutné ku všetkému dodávať manuál? Zákon vraví že áno. Dokonca okrem manuálu, musí byť aj označenie výrobku v slovenskom jazyku. Len pre zaujímavosť si môžete prečítať čo všetko musí taký výrobok obsahovať.

Reading Manual
Nedávno som kupoval plech na pečenie. Tá znôška nezmyslov, čo bola v manuáli napísaná nemohol napísať zdravý človek. Minimálne musel niečom “fičať”. To isté sa týka aj takých bežných a spotrebných vecí ako sú SD karty, zapaľovače, dosky na krájanie a mnoho ďalšieho. Tieto “nepodstatné” informácie, ktoré nakoniec nik nečíta (iba SOI si kvôli tomu honí ego) a zbytočne to navyšuje cenu. Vidím to u nás v sklade. Dôjde paleta USB kľúčov či pamäťových kariet v kartónových baleniach. Najprv sa musí vytlačiť dostatok štítkov. Následne rozobrať kartónové balenia, potom jednotlivé krabice, kým sa človek dostane k samotnému produktu. Následne každé jedno balenie olepiť štítkom a zabaliť naspäť. To dokonca aj zdržiava predaj a keď náhodou to nebude olepené takýmto štítkom, tak môžete dostať pekné mastnú pokutu.

Záruka

Ďalšia položka, ktorá dosť navyšuje cenu produktu. Zo zákona musí predajca dodržiavať 2-ročnú záruku. Toto nariadenie už platí niekoľko rokov aj pre členské krajiny EÚ. Ale určite každý ma skúsenosť, že niekedy uplatniť toto právo vo svoj prospech je nadľudský výkon. Do ½ roka s tým nie je problém, lebo aj náš zákon to berie tak, že ak sa prejaví vada do 6 mesiacov automaticky sa to berie ako výrobná vada. Len to treba pripomínať tým predajcom!

Kontrola účtenky
Ale držať záruku 2 roky pri všetkom? Veľa tovaru už v takomto období morálne zastará, alebo náklady na podanie reklamácie prevyšujú samotnú cenu tovaru. Napríklad načo je pri záclonách, riade, obaloch na telefón či iných tovaroch taká dlhá záruka? Zbytočne navyšuje cenu približne o 20% a možno aj viac.

Väčšina výrobkov je urobená tak, že vydržia dva roky aj niečo a koniec. Nie, výrobcovia tam nemontujú tzv. “kurvítka”, ale tie súčiastky majú proste takú životnosť. Napríklad pri väčšine tlačiarniach je, že po dvoch rokoch vám začnú brať viac ako jeden papier pri tlačení. Je to iba opotrebením gumových valčekov. Podobne sú na tom počítačove myši. Je jedno akú drahú si kúpite, unaví sa v nej asi 0.5cm pliešok, vďaka ktorému potom tlačidla nereagujú, alebo reagujú, že namiesto jedného kliku robíte dvoj/trojkliky.

Rozhnevaný telefonát
Prečo sa nemôžem ako zákazník rozhodnúť, či tovar chcem bez záruky, alebo si zvoliť ešte z ďalších xy časových období? Podľa toho by sa navyšovala cena výrobku. Vďaka tomuto nakupujem väčšinu takéhoto “spotrebného” tovaru za polovičné ceny napríklad na AliExpress-e.

Porovnanie cien

Len pre zábavu, som si našiel vyhliadnutý tovar u nás a na aliexpresse. Pozerám napr. po novom type fitness náramku od Xiaomi. Táto značka sa pomaly u nás udomácňuje, ale tak ako väčšina tovaru, pochádza z Číny. Xiaomi MiBand 2 zakúpite na AliExpress od 28,- € s dopravou zdarma. Ten istý tovar, podľa Heuréka si môžem na Slovensku objednať za 48.50,- €, prípadne v Alze 54.90,- € v akcii!

16GB kartu Sandisk microSDHC je za 5.67,- € v porovnaní za 7.30,- €. Takýchto prípadov je viac. Samozrejme, hlavne na čínských obchodov je potrebné si dávať pozor či kupujete originál (to sa tiež prejaví na cene) alebo fake. Niekedy fake je na nerozoznanie od originálu a väčšinou takej istej kvality. Záleží od druhu tovaru.

Reálnu skúsenosť som mal na výstave IFA v Berlíne, kde som zašiel aj do čínskeho pavilónu. Tovar, ktorý sa tu nachádzal bol na nerozoznanie od tovaru, ktorý sa nachádzal v renomovaných pavilónoch ale ceny tu boli niekoľkokrát nižšie. Po rozhovore s jedným predajcom, vysvitlo, že cena je kalkulovaná na lodný kontajner a môžu mi to vyrobiť v akomkoľvek farebnom prevedení, s iným materiálom a logo mi dajú aké si dodám. Čo viac k tomu dodať? Asi len to, že to je bežná praktika, len renomovaná značka si môže zvoliť kvalitnejšie materiály, ale musí si zabezpečiť všetko okolo toho. Počnúc marketingom a končiac podporou výrobku a predajom.

Záver

Naďalej nebudem akceptovať, že tovar predávaný na slovenskom trhu je neúmerne predražený, kým si nebudem vedieť vybrať či chcem k danému tovaru záruku a slovenský manuál. Po roku sa mi teraz rozpadáva púzdro na iPhone 6 (originál Apple). Prečo by som mal dať za obyčajné púzdro 4-násobne viac s obmedzeným výberom keď si za tú istú cenu môžem objednať 4 rôzne a vybrať si z ponuky viac ako ½ milióna položiek len v kategórii púzdier.

Smartshell obal
Rozpadol sa mi aj tzv. SmartShell obal na MacBook. Uz po ½ roku sa odlepili všetky gumenné nožičky a za ďalšieho ¼ roka sa nalomil. Samotný predajca nijako nereagoval na moje podnety, ktorý mi predal tento obal 19,90,- €. Už teraz mám vybraný úplne rovnaký obal z AliExpress za viac ako polovičnú cenu. Obal si objednám až 11.11, kedy na tejto stránke prebieha nákupný festival a zľavy sú viac ako zaujímave. Za pôvodnú cenu si ich objednám tri, bez záruky a keď mi každý vydrží len rok, tak som na tom lepšie.

Páčil sa ti článok?

Strata časuUšlo toPrečítal somVýborne!Super! Ešte ďalší prosím. (Ešte nikto neohodnotil, buď prvý)
Počítam...

CK Knirsch