India: 8. deň – slávny Taj Mahal

No to vám bol luxus. Ani vo sne sa mi nesnívalo, že napriek všetkým negatívnym informáciám o indických vlakoch to môže byť pravda.

Už v predchádzajúcom článku ste videli ako vyzerá taka stanica, prípadne aj vnútro vlaku. Ale čo sa týka úrovne poskytovania služieb, to je na jednotku. Síce neviem ako v iných triedach, lebo na indických železniciach je ich celkovo 12! Osobne ja som testoval “Tier 2AC”, čo znamená druhá trieda “Air Condition”. Príbuzné k mojej triede, je ešte 3AC. Všeobecne to znamená otvorené kupé oddelené závesom a koľko je ich nad sebou. Buď 2 alebo 3.

Vlaky zvonka síce vyzerajú ako dobytčáky, ale len čo som vošiel, normálne že kosa z klimatizácie kombinované stropnými ventilátormi. Až mi zima bola. Už som rozmýšľal, že si vytiahnem mikinu, ale nebolo treba. Za chvíľu chodila služba a doniesla mi čisté posteľné povlečenie spolu s vankúšom a dekou.

Do večierky navyše v pravidelných intervaloch chodia predavači s chai masala, pochutinami, vodou a zamestnanci zo železničnej kuchyne. Z kuchyne si stačí objednať, a do pol hodiny máte čerstvé, nie prihrievané, jedlo do 1.50€ kompletne aj s polievkou! Indické železnice sú totiž z jedných najlepších a najväčších zamestnávateľov v Indii. Zamestnávajú až 1.2 milióna ľudí!

Nedokázal som vôbec spať v našom ležadlovom vozni, v lietadlách skôr spím trhano, vždy tak na 10-15 minút. Tu som zalomil ani neviem ako, až nastavený budík ma budil. Tak som sa v strese začal baliť, že za 30 minút vystupujem. Našťastie som pozrel do mobilu na moju aktuálnu polohu a zistil som, že indické železnice nesklamali. Na 13 hodinovej ceste dlhej 600km sme nabrali meškanie 2 hodiny!

A prvý krát v živote som vyskakoval z idúceho vlaku na stanici! Indické vozne nemajú poistku na dverách a pri tak dlhom vlaku som nechcel prechádzať celý perón, a len čo som zbadal schody ponad koľajnice, tak som skákal z brzdiaceho vlaku 🙂

Na stanici v Ágra, je už rovnaký kolotoč. Len čo vyjdete z budovy a nie ste miestny, ihneď sa na vás vrhnú taxikári. Ok, idem si pozrieť aké sú oficiálne prepaid taxi ceny a to už viem, že môžem vydeliť v kľude číslovkou 4. Popritom neustále dobiedzajú taxikári, tak im vravím moju cenu. A zas kolotoč rozprávok. Že on má licenciu, a aké sú prepaid ceny. Nechceš? Nechaj tak. Nájde sa niekto iný. Druhý tiež, tak dávam zas ja svoju rozprávku, že nie som prvý krát v Indii a nech to na mňa neskúša. V tom momente ma berie za ¼ oficiálnej ceny.

Hotely

Ten som si už rezervoval cez booking.com vopred a je najlacnejší z celého môjho cestovania po Indii. Lacnejšie ma už len vyšla cesta nočným vlakom, kde som teda automaticky nemusel platiť na prespanie ubytovanie.

Ešte som poriadne neopisoval v žiadnom článku ubytovania, tak to teraz napravím. Celkovo sú v Indii dosť jednoduché a strohé ubytovania, ak hľadíte trochu na cenu a nepožadujete nič extra. A asi aj vidieť z mojich článkov, že hotel potrebujem len na osprchovanie a prespanie. Viac mi netreba. A presne v tomto duchu sú ubytovania. Posteľ a sprcha s WC (súkromná alebo spoločná) a nič viac. O čistote sa nebudem rozpisovať. Je adekvátna na Indiu. Pôvodne biele vankúše o belobe môžu len snívať, pod posteľ a do kútov sa radšej nepozerám a pre kľud duše nepozerám ani pod plachtu. Našťastie som v tomto dosť odolný. Na väčšine som nemal k dispozícii ani plachtu na prikrytie, iba v jednom hoteli. Pri tých teplotách čo tu asi celoročne sú (tesne pod 30ºC) v noci, ani vám ju netreba. Skôr oceníte stropný ventilátor, len keby tak nehučali.

Sprchy sú v zásade len studené. Ani neviem či to nazvať sprchami aj keď to tú definíciu spĺňa. V rámci šetrenia priestorov, je to v jednom priestore s WC. V prípade riešenia arabského záchoda je to praktickejšie sprchovanie ako záchod v európskom štýle.

Tuk-Tuk na celý deň

Samotna Ágra nie je veľká, ale zas medzi jednotlivými miestami ktoré chcem navštíviť, je veľká vzdialenosť a aj tak sa dosť nachodím na samotných pamiatkach. Preto som bol zvedavý, ako nízko sú ochotní zájsť domáci, keď si prenajmem tuk-tuk na celý deň. Vysvetľujem, čo všetko chcem navštíviť a hneď od brucha strieľam 200 ₹ (približne 2.8 €). Ouuu. Asi málo som povedal, ale však nemusím pochodiť hneď u prvého, ktorý mi ukazuje, že 700 ₹ je normálna cena. Nechceš nevadí, skúsim ešte inde. Však týchto šoférov je po meste dosť a možno sa niekto nájde. Ideálne je to skúšať rovno na ich stanoviskách, kde máte väčšiu šancu. Na tomto stanovisku sa mi podarí zjednať moju navrhovanú cenu, aj keď ten, čo mi súhlasil s cenou, nie je veľmi šťastný.

Ešte sa chvíľu handrkujeme o 50 ₹ (cca 0.67 €), ale som neústupčivý. Nakoniec uzavierame dohodou na tých 200 pod podmienkou, že má vezme do troch obchodov. Čo viem, títo taxikári dostávajú bakšiš od majiteľa obchodu, keď im tam privezie zákazníka. Ja môžem, alebo nemusím kúpiť nič. Neskôr sa vyzvedám, v akej výške je ten bakšiš. Prezrádza, že dostáva od každého takéhoto obchodu príspevok na 1l benzínu. Na večer sme boli obaja spokojní.

Taj Mahal

Jeden zo siedmich divov sveta! Napriek tomu, že je to úchvatná stavba čisto z mramoru, tak sa nedostaví ten wauuuu efekt. Začína to už pri bráne, kde vás znova celkom legálne ozbíjajú. Pre domácich cena 50 a pre turistov 1000 ₹! Následne si vystojíte radu, medzi kovovým zábradlím vyznačujúc radu, akoby vás viedli na porážku. Na konci tejto rady, prejdete detektorom kovov. Keď už toto konečne absolvujete, tak druhá policajná kontrola vám povie, že s batohmi je zakázané ísť dovnútra. Dobre, kde si ho teda môžem odložiť. Odpoveď ma takmer odrovnala. Na konci ulice je “LOCKER ROOM”, len kúsok, nejakých 800m, to nemôžete minúť. FUCK! Nakoniec mi aj tak nič iné neostáva, len tam môj prázdny batoh nechať, pretože som mal v ňom len fototechniku a tu si vešiam na krk. A celú procedúru môžem absolvovať znova.

Konečne som vo vnútri areálu, ale slávny Taj Mahal ešte nevidieť. Až keď po chvíli idem s davom, tak sa predo mnou vynorí, ako ho má asi každý nafotený.

V samotnom areáli už je neskutočné množstvo turistov a pomaly ešte viac, akože profesionálnych fotografov, ktorý Vás nafotia svojim alebo vašim fotoaparátom za príslušný obnos. Tu vznikajú presne tie gýčové fotky, ako ľudia držia prstami špičku Taj Mahalu, alebo ho majú na dlani a dosť veľa iných póz. Ďalšiu skupinu tvoria ľudia, ktorí si fotia neskutočné množstvo selfie v tých najdivokejších polohách, len aby to na fotke vyzeralo dobre. Indovia majú všeobecne veľkú záľubu v selfie. U mladých to vidíte takmer neustále. Na ulici, v bare, pri stánku s jedlom, v obchode a určite aj na záchode. Následne si to nechávajú odsúhlasiť s tým, s kým sú.

Míňam v parku tieto skupiny a presúvam sa bližšie. Dokonca nájdem aj voľný flek, odkiaľ si môžem vyfotiť tento Taj Mahal, a akých sú aj milióny na internete. Ak chcete ísť na samotné nádvorie Taj Mahal-u a aj dovnútra, musíte si obuť návleky alebo sa úplne vyzuť a ísť bosý. Na to, že zatiaľ kde som bol v Indii, to vyzerá ako zberný dvor OLO, tak tu až príliš dbajú na čistotu. Ja sa vyzúvam a ešte našťastie doobeda je samotný mramor ešte chladný.

Ako som stál pri jednotlivých minaretoch či samotnej budove, majestátnosť sa tomu nedá uprieť. Až mi niekedy krajšie pripadala budova pre hostí na jednej strane a mešita na druhej strane. Docela ma zaujalo aj vyrezávanie do mramoru. Ale nič viac tu nenájdete. Vo vnútri mauzólea je hrobka ohradená mramorovou stenou a zo stropu visí luster. Takisto všetko znova z mramoru.

Treba dodržiavať ticho a prísny zákaz fotenia. No domáci to mali úplne na háku a skúšali si vyfotiť tie najpodarenejšie selfie pri patričnom hlučnom rozprávaní sa. Tak na chvíľu som splynul s davom a napriek zákazu som si i ja urobil pár fotiek. Nebyť toľkého davu turistov, kde drvivá väčšina je tam iba kvôli foto, tak by to bol možno aj lepší zážitok.

V neskorých poobedňajších hodinách som sa zastavil v Mehtab Bagh, čo je nejaký park so stromami na druhej strane rieky a je odtiaľ prekrásný výhľad na Taj Mahal. A hlavne, nie ste zavalený množstvom turistov. Dokonca by som povedal, že ešte krajšie ako originál a mohol som ušetriť 1000 ₹.

Ágra Fort

V meste toho dokopy nie je nič extra k videniu. Určite sa ale oplatí zájsť do pevnosti Ágra, ktorého krásu zatieňuje práve Taj Mahal. Veľmi sa totiž podobá červenej pevnosti v Dilí. Za jej veľkú rozľahlosť určite hovorí 2.5km dĺžka obvodových múrov. Je väčšinou postavená z červeného pieskovca. Tu si tú prehliadku určite užijete viac a oplatí sa najať si za pár rupií miestneho sprievodcu. Nie sú tu ani také prísne bezpečnostné pravidlá a aj napriek zákazu vstupu s batohom, keď som policajtom ukázal obsah, tak pochopili a pustili ma ďalej. I zo zdieračského vstupného pre turistov 550 ₹, máte 50 ₹ zľavu, ak ste pred tým navštívili Taj Mahal.

Nakupovanie

Idem i ja splniť svoju časť dohody a pred tým, kým ma taxikár v tuk-tuk vyhodí na miestnom lokálnom bazáre, ideme obehnúť 3 miestne obchody, kde dostane za mňa províziu. V každom sa zdržím asi tak 10 minút a aj keď sa veľmi snažia, nič nekupujem. Len v jednom obligátne magnetky, ako z každého výletu. Skôr sa viac zaujímajú o mňa, keď sa dozvedia že som zo Slovenska.

Celodennému taxikárovi vyplácam za vozenie 200 ₹ a necháva ma na trhu v blízkosti hotela. Na večeru zas dávam niečo nové, ani neviem čo to je. Toto ma začína baviť. V podstate som ešte v Indii nejedol žiadne jedlo, ktoré by mi nechutilo aj keď úplne vábne vždy nevyzerá.

Náhodné stretnutie

Už na hoteli na terase píšem tento článok s výhľadom na Taj Mahal (škoda že vidieť len siluetu a vôbec nie je v noci vysvietený) a popíjam miestne pivo, ktoré má približne 24º. Už po prvom dúšku cítim jeho účinky. Na hoteli sa ubytovali noví hostia a dvaja šli omrknúť terasu. A že či ich počujem dobre? Však to je slovenčina! Tak sa im prihováram a o chvíľu prídu ďalší traja. Tiež sú prvý krát v Indii a tak si vymieňame tipy a rady. Ešte mi poskytnú horalku z vlastných zásob! Takto sedíme takmer do pol noci a ja sa musím ísť odobrať do postele, lebo podľa cestovného poriadku by som mal o 08:18 nastúpiť na vlak smerujúci do hlavného mesta Indie.

Páčil sa ti článok?

Strata časuUšlo toPrečítal somVýborne!Super! Ešte ďalší prosím. (Počet hlasov: 1 Priemer: 5,00 z celkových hlasovaní 5)